En nyanställningsundersökning är en viktig del i att skapa en trygg och säker arbetsmiljö. VarnumHälsan erbjuder hälsokontroller för företag och organisationer i samband med nyanställning. Syftet är att säkerställa att den nya medarbetaren har ett hälsotillstånd och levnadsvanor som passar arbetsuppgifterna. På så sätt minskar risken att den egna eller kollegors säkerhet äventyras.
Varför göra en nyanställningsundersökning?
Säkerställa medicinsk lämplighet för anställningen.
Identifiera hälsotillstånd som arbetsgivaren bör ta hänsyn till.
Förebygga risker kopplade till arbetsmiljö och arbetsuppgifter.
Uppfylla krav på lagstadgade undersökningar (t.ex. nattarbete eller kemiska produkter).
Vi rekommenderar att nyanställningsundersökningen görs innan anställningen börjar och anpassas efter den aktuella tjänsten och arbetsmiljön.
Så kan en undersökningen till
Den anställde fyller i ett webbaserat frågeformulär (från HPI) med frågor om levnadsvanor, fysisk och psykisk hälsa, arbetsförmåga och sjukdomar.
Vid besöket på VarnumHälsan går sjuksköterskan igenom svaren tillsammans med individen.
Samtalet ger möjlighet till reflektion kring resultat och livsstilens betydelse för arbetsuppgifterna.
Vi utför provtagning enligt överenskommelse med beställaren, till exempel:
Drogtest eller alkoholtest
Hörselkontroll
Spirometri (lungfunktionsmätning)
Livsstilsprover
Lagstadgade undersökningar
Resultat och utlåtande
Vid avvikande resultat sker alltid en överenskommelse med individen innan information delas med beställaren.
Vi sammanställer ett utlåtande/intyg och skickar det till arbetsgivaren..
Vill du veta mer?
Hör gärna av dig om du vill veta mer om tjänsten eller hur vi kan ge stöd till din verksamhet.