Många är idag oerhört drivna och vill prestera sitt allra bästa och vill inte ge sig förens allt är 100 klart och helt perfekt. Det kan vara jättebra för dig som arbetsgivare men risken för psykisk ohälsa (som utbrändhet) ökar. Det är också helt okej att sträva efter att det ska vara BRA NOG. Här kommer några tips för dig som vill öva på att undvika perfektionsfällan.
Dela upp större mål i mindre delmål och gör dem realistiska. Fråga dig själv: ”Vad är tillräckligt bra i den här situationen?” Perfekt är ofta en illusion.
Fira små framsteg! Fokusera på processen snarare än att allt måste bli perfekt i slutresultatet. Lär dig se värdet i att du faktiskt kommer framåt.
Testa att medvetet lämna saker ”halvfärdiga” eller låta småfel vara kvar. Genom att vänja dig vid att det är okej, minskar pressen. Du blir bättre på att acceptera ”good enough”.
Ge dig själv en tidsbegränsning för en uppgift. Perfektionister fastnar ofta i att göra småsaker ”lite bättre”. En deadline tvingar dig att avsluta.
Delegera uppgifter eller dela dina utkast tidigt med kollegor. Feedback från andra gör att du inte fastnar i ditt eget huvud och dina krav.
Skulle du kritisera en vän lika hårt som du kritiserar dig själv? Troligtvis inte. Öva på en mer förstående och uppmuntrande inre dialog.
Fråga: ”Kommer detta att spela någon roll om ett år?” Ibland är perfektion bara tidsslöseri för något som inte har långsiktig betydelse.
Skriv ner vad som faktiskt räcker i en uppgift, t.ex. ”Rapporten ska vara tydlig och användbar, inte perfekt”. Påminn dig om listan när perfektionismen dyker upp.
Att bryta perfektionism är en process, så var snäll mot dig själv på vägen!
Det är bättre att något är gjort än att det är ouppnåeligt perfekt. 🚀
Webbplats av Area81.se