Arbetsgivaren ska alltid göra allt som går att göra, för att förhindra att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller skada. Alla arbetsmiljöer ska därför riskbedömas med avseende på risken för att ohälsa eller skada uppstår.
Risker för ohälsa i arbetsmiljön ska i första hand tas bort. Om det inte går att ta bort risken helt, ska arbetsgivaren se till att risken så långt som möjligt minimeras. Om arbetsgivaren gjort allt som är möjligt, för att bli av med risken, men risken för ohälsa eller skada ändå kvarstår, kan det bli aktuellt att undersöka arbetstagarens hälsa.
Observera att ensamföretagare omfattas av regler om medicinska kontroller, enligt AFS 2019:3, om de arbetar med
I medicinska kontroller och hälsoundersökningar kan samtal, frågeformulär, kroppsundersökningar och provtagningar ingå. Läkarundersökningar kan vara en del av den medicinska kontrollen. Vägledningarna för medicinska kontroller i arbetslivet hittar du här.
Genom medicinska kontroller och andra hälsoundersökningar kan man
EU:s ramdirektiv om arbetsmiljö (Artikel 6.5 direktiv 89/391/EEG) omfattar en allmän bestämmelse om att åtgärder som rör säkerhet, hygien och hälsa i arbetet under inga förhållanden får medföra några kostnader för arbetstagarna. I arbetsmiljölagens förarbeten (Proposition 1976/77:149, s.192) anges att kostnaderna för arbetsmiljöförbättrande åtgärder ska vara en del av företagens produktionskostnader.
Hälsoövervakning och medicinska kontroller eller hälsoundersökningar, som görs enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter, får således inte medföra några kostnader för arbetstagaren.
Vill du läsa mer kring lagar & regler så finns det på arbetsmiljöverkets hemsida!
Webbplats av Area81.se